onsdag, mars 12, 2008

I schlagerlågornas sken

Det drar ju ihop sig till schlagerfinal, en tilldragelse som i vanliga fall skulle uppta min fulla koncentration och uppmärksamhet såhär ett par dagar innan. Men i år tycker jag faktiskt det varit rent ut sagt för tradigt. Ett fåtal okej schlagerlåtar gör ingen sommar och tramslåtar som slå-mig-i-huvudet-Frida, unken skåpmat som Nordman eller falsettgnällande kylskåpsfigurer som bröderna Rongedal är kryddor lika heta som Aromat.

I år står jag över.

Och drömmer mig bort till svunna, härliga Eurovisionstider med en liten lista på de fem bästa internationella vinnarna genom tiderna:

1. France Gall - Poupée de cire, poupée de san (Luxemburg, 1965)
2. Séverine - Un banc, un arbre, une rue (Monaco, 1971)
3. Abba – Waterloo (Sverige, 1974)
4. Sandie Shaw - Puppet on a string (England, 1967)
5. Milk & Honey – Hallelujah (Israel, 1979)

Inga kommentarer: