onsdag, december 19, 2007

ÅRSLISTA numero uno!

Äsch, nu har jag gett upp hoppet om att hinna läsa ännu en superb bok innan nyår, så jag släpper årslistan som en julklapp eller hett tips om detsamma för dem som ännu inte handlat klart.

Bästa läsning för i år är...

1. Joan Didion - Ett år av magiskt tänkande
2. Mustafa Can - Tätt intill dagarna
3. Bill Buford - Hett
4. Jonathan Safran Foer - Extremt högt och otroligt nära
5. Ben Watt - Patient
6. Curtis Sittenfeld - I en klass för sig
7. Eric Schlosser - Snabbmatslandet
8. Tim Adams - I huvudet på John McEnroe
9. Anna Politkovskaja - Putins Ryssland

10. Ian McEwan - Kärlekens raseri
11. Maria Sveland - Bitterfittan
12. Bodil Malmsten - För att lämna röstmeddelande tryck stjärna
13. Milan Kundera - Skrattets och glömskans bok

14. Susanna Alakoski - Svinalängorna
15. Katarina Wennstam - Smuts
16. Anthony Bourdain - Kitchen confidential
17. Johnny Cash - Johnny Cash
18. Anna Gavalda - Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans
19. Alicia Erian - Kärlekens brutala språk
20. Stig Hansén - Mikael Wiehes sång till modet

Stieg Larssons trilogiavslutning Luftslottet som sprängdes var en klar besvikelse och i efterhand står jag nog fast vid att den första boken Män som hatar kvinnor var en av de bästa svenska deckare jag läst, medan de andra två inte alls höll samma klass.

I övrigt var Jens Lapidus uppskrivna Snabba cash ingenting att rapportera hem om, den lämnade mig lika oengagerad när jag bläddrade undan sista sidan som när jag började läsa första.

Bland de första nio var det så jämnt att man får säga att dagsformen helt avgjorde. Starkare topp har jag aldrig haft under ett och samma år.

Märkligt för övrigt hur kulturupplevelserna går hand i hand. Eller vartannat steg, snarare. I år har jag knappt varit på bio alls, medan läsningen uppenbarligen berört mig gång efter annan. Ifjol var det nästan precis tvärtom.

Varför kan man aldrig hinna med allt?

Inga kommentarer: