lördag, december 29, 2007

Belöningen för mödan


Jodå, det blev alldeles superbt alltsammans, utan tvekan värt alla ansträngningar... Allt hemmagjort (utom smöret och ölen), allt extremt välsmakande. Ingen köpt julingrediens kommer någonsin i min mun igen! Personligen var jag mest nöjd med den gravade laxen, som var perfekt saltad och bara smälte i munnen. Inklappningen med whiskey i gravningen gick igenom alldeles lagom, anades utan att ta över. Första gången jag gravade, men knappast den sista. Min mormor gör dessutom typ jordens godaste hovmästarsås, ett recept jag på stående fot krävde att få ta del av. Annars var mammas vildsvinsköttbullar otroligt goda - och sillen blir alltid bra. Jansson, förstås. Revbenen, marinerade i vitlök, chili, honung, soja och sesamolja (och förkokta med vitlök). Mammas vinbärs- och hallonsnaps. Vår egen julsnaps. Skinkan med flera hemmagjorda senapssorter, den ena starkare än den andra.
Det går faktiskt inte att välja.
Bara ett år kvar till nästa gång!

1 kommentar:

A N N I K A sa...

Yum!!!
Får man komma och äta julbord hos er nästa jul...? Tusan vad gott det lät!