torsdag, april 27, 2006

54 möss, inspiration och en läsupplevelse

Imorse kände jag mig lika död som de 54 möss pappa fångat under vintern i diverse fällor uppe i farmors stuga i Tjörnarp. Men det börjar ordna upp sig. Därför har jag bestämt mig för att inom de närmaste dagarna:
- börja läsa antingen Klas Östergrens "Gentlemän" (tack Mia för inspiration) eller Carlos Ruiz Zafóns "Vindens skugga".
- lägga in nya skivor i iPoden (ny tid, ny musik!).
- gå på bio (det var länge sedan).

Andra små konstateranden:
- det är inte utan rädsla man köper biljett till allsvenska matcher. MFF-HBK på onsdag kan efter de två senaste dagarnas semifinaler i Champions league bli en ren skräckupplevelse.
- bokcirkelboken "I skuggan av ett brott" (Helena Henschen), en blandad fakta- och fiktiv historia om de Sydowska morden som skakade Sverige i nästan lika hög grad som när Kreuger tog livet av sig någon vecka senare 1932. En fascinerande berättelse om det tidiga nittonhundratalets överklass, en inblick i samhället då, personliga tragedier, misslyckanden och öden framställda på ett så drivande sätt att jag faktiskt inte kunde sluta läsa. Började på morgonen. Avslutade på kvällen. En släkthistoria av högsta klass och en hemlighet så begraven att det inte fanns möjlighet för författaren, dotterdotter till offret, att gräva fram det hon ville ha. Men inte en hemlighet i traditionen gömda skatter. Nej. Bara det enkla, men i dunkel höjda, svaret - varför? Läs!

Inga kommentarer: