fredag, december 12, 2008

Kort igen

Av förklarliga skäl finns inte mycket tid att tänka igenom såhär två veckor innan jul, de stora filosofierna får ställa sig på vänt.
Det blir snabba reflektioner på bloggen ett tag framöver.

Att Andrée Jeglertz tar över Djurgården är ganska intressant, men knappast ett unikt steg. Uffe Larsson tog ju cupguld med MFF:s damer innan han tog steget över till TFF:s herrar och förde dem upp i Allsvenskan. Jag vet att Uffe då pratade om att skillnaden mellan att träna damer och herrar enkelt sagt låg i att man var tvungen att motivera övningar mer för kvinnor, i meningen att det måste vara genomtänkt. Män beordrade man bara, ingen ifrågasatte. Jag vet inte hur det ligger till med den saken, men har Andrée Jeglertz tränat Sveriges bästa damlag i fem säsonger så vet han nog mycket väl hur man hanterar stora egon och får olika spelartyper att dra åt samma håll - och fotbollskunskapen är ju densamma oavsett kön. Dessutom har Jeglertz spelat på hög nivå själv. Nej, valet av Jeglertz finner jag ingen svårighet i att förstå och tycker inte att det borde bli så omdiskuterat - men varför tar Djurgården tillbaka Zoran Lukic? Han har ju inte lyckats någonstans efter förra sejouren? Märkligt.

Det här med att dela med sig av spellistor på Spotify är helt enormt. Jag fyller annars sysslolösa dagar på jobbet med att gå igenom alla låtar som sveper in från olika bloggar och kommentarer - en ocean av möjligheter som kommer att förändra musiklyssnandet i grunden. Sanna mina ord. Det jag lyssnar på just nu syns i listen till höger.

Årslistorna börjar så smått droppa in lite överallt och själv tar jag som vanligt ett svanhopp rakt ner och botaniserar fritt. Listor och sammanfattningar tillhör som bekant mina favoritsysselsättningar. Vad det gäller mina egna listor så försöker jag förtvivlat ta igen vad jag missat under årets första elva månader. Det går sådär.

När jag gick och lade mig igår doftade köket av nybakat bröd, på tungan dröjde sig en förnimmelse av den avsmakade julsnapsen kvar och utanför fönstret föll snöflingor sakta genom gatlyktornas sken.
Imorse regnade det tungt mot den långt neddragna mössan när jag satte mig på cykeln för att ta mig till jobbet.
Det är väl som det brukar, antar jag.

Inga kommentarer: