torsdag, juli 10, 2008

Svenskar reser inte till någonting utan från någonting, eller hur var det nu?

Ack, det är inte den surmulna himlen eller placeringen vid kontorets skrivbord, eller ens den försenade skivleveransen eller svidande skatteskulder som bär mina tankar bortåt. Över sundet, ja över havet, genom ett glänsande Europa och ner på ett litet runt bord på en grusknastrande uteservering där citronträden doftar och oliverna glänser i solens sista strålar.
Jag bara hamnar där, i mina drömmar, någon helt annanstans, bort ifrån detta och det är inte för att detta inte är älskvärt eller trivsamt, inte för att detta är sorgligt eller trist - men detta är detta och ibland måste man komma bort.

Jag klubbar mig själv i huvudet med min kaffemugg och påminner argt att ska någon klaga så inte bör det vara jag, som varit i New York, Barcelona, Bangkok/Chiang Mai/Phuket, London, Washington och Budapest inom 16 månader, men jag klagar ändå för så är människan en gång skapad och bara för att det finns sådana som inte klagar högt betyder det inte att de inte klagar. Ibland. Tyst för sig själv, bara en liten stund.

New York igen, förstås, åh vad jag längtar till New York och Jones, Sylvia's och White Horse Tavern! Den här gången ska jag inte heller missa Mario Batali och jag ska gå hand i hand med min älskade i ett röd-, orange- och gulflammande Central Park.

Men det är alltså inte bara New York. En liten lista borde lämpligen smygas in:

1. Toscana
2. amerikanska södern (Texas, Louisiana, Mississippi, Tennessee)
3. Corsica
4. Rom
5. Sicilien
6. Buenos Aires
7. Paris
8. Mellanamerika (kan inte bestämma mig mer exakt)
9. Neapel
10. Bretagne
11. Irland (inte Dublin, mer än i passerande syfte)
12. Chile och/eller Peru
13. Sydafrika

Äsch, det går ju inte att göra en sådan lista, det finns för mycket att se, för mycket att känna och dofta. Det enda som är helt säkert är kanske att Australien och dess enorma omnejd inte lockar mig alls och inte heller Asien i speciellt stor utsträckning, även om det skulle vara intressant att åka till Indien och eventuellt Nepal, kanske att uppleva kinesiska muren också.

Gud, jag orkar inte fantisera mer. Hela Spanien återstår ju, jag skulle vilja åka runt där, jag skulle vilja se Sevilla och vara med om San Fermìn.

Det är så väldigt mycket man vill. Böcker är det enda som tröstar.
Böcker och mat.

Och drömmarna, ständigt dessa drömmar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det du så gärna vill bort ifrån? Kan man undra.

Helena L sa...

Åh, jag vill inte bort från någonting, jag vill bara resa, se och uppleva. Äta och dricka, läsa en bok och gå promenader utan att känna att jag egentligen borde städa eller sätta in räkningar i pärmar...

Anonym sa...

Mmm, jag förstår. Beklagade mig för min pappa idag över all denna städning som aldrig blir klar - med barn är det liksom på något sätt alltid skitigt hur man än gör. Han konstaterade kallt att så kommer resten av livet att vara. Så glädjande...