tisdag, oktober 23, 2007

Vem formulerar frågorna?

På mitt plastmattebelagda hallgolv landade imorse en undersökning från Temo. En av frågorna löd:

Vad är viktigast för dig? Är det...
- Att så många människor som möjligt har ett jobb
- Att personer utan jobb har så hög ersättning som möjligt

Ursäkta? Jag ser inte riktigt motsatsen i påståendena - och tänker då rakt inte prioritera det ena framför det andra.

Men det gör mig skeptisk mot den statistik som säkerligen kommer att presenteras så småningom.

5 kommentarer:

Anna sa...

Jag ser heller inget motsatsförhållande i påståendena, men det är väl heller inte syftet? Jag ser det som två olika ståndpunkter: parallellspår med olika prioriteringar. Enkäter har som bekant sällan gråzoner.

Jag tror mig veta vart du vill komma, men du får gärna utveckla din tanke. Om du orkar/vill.

Anonym sa...

Om person A får X kronor för att utföra ett arbete och X kronor för att sitta hemma och leta efter ett annat arbete på obestämd tid så har vi ett problem.

Visst är det en oerhörd trygghet för person A att kunna låta bli att arbeta till det perfekta roliga jobbet dyker upp. Jag hade varit ganska kräsen om jag hamnat i det valet och jag tror inte jag är ensam.

Men jag misstänker att det är bättre för både person A och samhället i stort att ta ett jobb som erbjuds i väntan på att det perfekta jobbet dyker upp istället för att sitta hemma med bidrag och vänta.

Helena L sa...

Jo, alltså - men det förutsätter ju att jag tror att den enda drivkraft som finns med att ha jobb är pengar. Och det gör jag inte, jag tror att det handlar om mycket mer än så.

Och oavsett vad man tycker om det - det får man ju göra som man vill, så är mitt problem med frågeställningen just att den antar att jag ställer upp den förutsättningen.

Hade frågan lydit "Hur viktigt är det för dig på en skala 1-5..." hade jag inte reagerat. Det är valet mellan de två, den formuleringen, den förutsättningen - som jag inte gillar.

Jag tycker självklart att så många som möjligt ska ha jobb. Jag tycker också självklart att den som inte får/har jobb ska kunna leva ett anständigt liv.

Jag vet inte om det här blev mycket till förklaring, Anna, men det var inget arbetsmarknadspolitiskt ställningstagande jag ville komma åt, det var att frågeställningen ger ett så givet svar. På den frågan kommer de allra flesta att svara att det är viktigast att människor har jobb och då är svaret värdelöst för de som svarar har egentligen inte uttryckt någon vidare åsikt.

Som om man skulle fråga "Vad är viktigast för dig - att så många som möjligt är friska eller att de har rätt till vård när de blir sjuka?".

Det är så jag menar.

Anna sa...

Tack, det kan jag hålla med om.

Och om vi (jag, i alla fall) pratar gråzoner, så blir faktiskt svaret efter denna din förklaring grått, även om det var en ganska svartvit arbetsmarknadspolitisk fråga.

Dagens konklusion: Major miss av Temo.

Windstorm sa...

Bra bra bra iaktaget. Jag önskar att det var jag som fått enkäten och som sett formuleringen... ;) Och din liknelse med friska/sjukvård i din förklarande kommentar är perfekt.