måndag, oktober 27, 2008

Stenåldern ringde och ville ha tillbaka sina färger













På doppresentsjakten idag steg jag in på Duka och såg till min förvåning denna stenåldriga uppdelning som jag faktiskt, naivt och blint nog, trodde var förbi. Men där stod de alltså, en rosa mugg för flickor och en blå för pojkar. För säkerhets skull märkta så på produktlappen också, så att man inte skulle göra det ödestigra misstaget att köpa fel färg till fel kön.
Den fortsatta färden, in i bokhandeln för att köpa gratulationskort, var förstås inte mycket bättre.
Grattis grattis. Rosa eller blått. Inga missförstånd här inte.



2 kommentarer:

Anna sa...

Helvete, jag är så trött på det där! Jag köpstrejkar på sådana produkter, även om gåvan i sig är perfekt.

I morse målade jag Lillebrors naglar rosa, på begäran.

Anonym sa...

Visst är det ohyggligt tröttsamt. Det är så klart inte alls så att det är över - det blir bara värre. Det är tydligen väldigt viktigt att skapa kön, allt annat är uppenbart förvirrande. Tänk om alla små bara fick vara människor i stället för sina kön. Så mycket större världen skulle bli för oss alla.