tisdag, oktober 28, 2008

Från en till en annan

När katten Elvis var liten tyckte han om att ligga och sova vid ytterdörren, liksom för att försäkra sig om att inte matte och husse skulle kunna lämna honom i sticket. Katten Bob retade honom för detta och kallade honom för mes. Sabla mes mes mes, jamade han föraktfullt och skrattade sedan så att han kiknade varenda gång Elvis vaknade av den duns i huvudet som innebar morgontidningens ankomst. Elvis blängde surt. På Bob. På tidningsbäraren genom brevinkastet. På husse som också skrattade åt honom. All sin kärlek lade Elvis istället på matte, som omsorgsfullt blåste på bulan i huvudet och sjöng sånger om andra tider och andra städer, där randiga katter levde gott på tonfisk och mynta och ingen längre prenumererade på morgontidningar. Matte och Elvis blev de bästa av vänner och gav varandra då och då förtroliga blickar som för att bekräfta sitt särskilda band. Numera sover inte Elvis vid ytterdörren längre, matte lämnar honom aldrig i sticket. Nu sover han i sängen. Och husse i soffan.

Fritt fram alltså för matte att beställa fler och säkert fullständigt onödiga tidningsprenumerationer och med Elle Mat & Vin, Fokus och Offside i bagaget vänder hon sig ut mot det okända. Matmagasinet? Lantliv? Elle Interiör? Drömhem & Trädgård?
Någon som kan leda in henne på rätt spår?

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag borde egentligen inte yttra mig, för vi har bestämt oss för att dra ner på antalet tidningsprenumerationer.

Elle Interiör gillar jag skarpt, och vill därför avsluta Hus & Hem samt Residence. Men den fighten har jag och maken inte tagit än...

Matmagasinet (bra vardagsmat, som funkar väldigt bra i vår familj) bytte jag till, efter att ha kört fast i 10 års Allt om Mat; jag läste bara, och lagade sällan.

Helena L sa...

Hm, ja jag gillar Elle helt allmänt. Residence tycker jag det är så himla mycket annonser i, som smälter in med artiklarna för mycket. Du har inte läst Lantliv eller Drömhem & Trädgård?

Anna sa...

Lantliv ligger utanför min tillvaro, känner jag, och Drömhem & Trädgård vet jag inget om.

Lycka till i tidningsdjungeln!